Zasady grupy (Group Policy) wykorzystują scentralizowany system zarządzania, co oznacza, że konfiguracja tych zasad odbywa się na serwerze i poprzez odpowiednie mechanizmy rozsyłana jest na komputery klienckie. Wszystkie ustawienia przez nas zdefiniowane przechowywane są w obiektach zasad grupy (Group Policy Objects), a do zarządzania tymi obiektami służy konsola Zarządzanie zasadami grupy (Group Policy Management Console) uruchamiana poleceniem gpmc.msc. Z kolei edycja zasad odbywa się przez Edytor zarządzania zasadami grupy, który możemy uruchomić komendą gpedit.msc.
Okno Zarządzanie zasadami grupy zawiera kilka podstawowych elementów, których przeznaczenie należy znać i rozumieć. Są to:
- Default Domain Policy – jest to link do domyślnych zasad przypisanych do całej domeny
- Domain Controllers – jest to jednostka organizacyjna, w której możemy umieszczać linki do zasad stosowanych dla kontrolera domeny. Domyślnie znajduję się tutaj link do zasady Default Domain Controllers Policy
- Obiekty zasad grupy – jest to najważniejszy folder, w którym znajdują się wszystkie zasady, które będziemy tworzyć i stosować, po instalacji serwera znajdują się tam zasady Default Domain Policy oraz Default Domain Controllers Policy
- Filtry usługi WMI – jest to folder, w którym możemy umieszczać filtry WMI (Windows Management Instrumentation), pozwalające określać zakres stosowania zasad na podstawie właściwości komputera, takich jak np. rodzaj zainstalowanego systemu operacyjnego
- Początkowe obiekty zasad grupy – jest to folder zawierający zdefiniowane zasady stosowane dla komputerów z systemami Windows XP oraz Windows Vista.
- Lokacje – zawiera zasady dla różnych lokacji w domenie
- Modelowanie zasad grupy – pozwala na projektowanie zasad
- Wyniki zasad grupy – pozwala na sprawdzenie wyników działania zasad przed ich wdrożeniem
W oknie Edytor zarządzania zasadami grupy znajdują się dwa główne typy ustawień:
- Ustawienia komputera (Computer Configuration) – ustawienia, które stosowane są dla komputerów bez względu na to, który użytkownik jest zalogowany i wprowadzane są podczas uruchamiania systemu operacyjnego (później są odświeżane co 90-120 minut)
- Ustawienia użytkownika (User Configuration) – ustawienia, które wprowadzane są podczas logowania użytkownika, bez względu na to na jaki komputer się loguje (również są one później odświeżane są co 90-120 minut)
Tworzenie zasad GPO odbywa się dwuetapowo: najpierw tworzymy kontener zawierający obiekty (użytkowników, komputery, itd.) potem tworzymy grupę zasad i łączymy oba elementy
Zadania
Zadanie 1.
#
Stwórz zasadę GPO, która zabroni użytkownikowi dostępu do panelu sterowania:
- Utwórz nową jednostkę organizacyjną w domenie i nazwij ją userzy bez panelu
- Do tej jednostki organizacyjnej dodaj użytkownika o nazwie r2d2
- Utwórz nową zasadę GPO i nazwij ją bez panelu
- Usuń z grupy bez panelu domyślną grupę Zalogowani użytkownicy i przypisz użytkownika r2d2
- Edytuj zasady przechodząc kolejno: Konfiguracja użytkownika → Zasady → Szablony administracyjne → Panel sterowania → Zabroń dostępu do panelu sterowania → Włączone
- Połącz jednostkę userzy bez panelu z zasadą bez panelu klikając PPM na kontenerze i wybierając Połącz z istniejącym obiektem zasad grupy
Zadanie 2.
#
W systemie z zainstalowanym kontrolerem domeny stwórz jednostkę organizacyjną o nazwie Fabryka a w niej użytkownika Jarząbek. Następnie utwórz grupę zasad o nazwie Zasady fabryki i przypisz jej następujące ograniczenia:
- Maksymalny dozwolony rozmiar kosza: 1% pojemności dysku
- Zapobiegaj grupowaniu elementów paska zadań
- Ukryj opcje Panelu sterowania związane z obiektem Personalizacja
- Wyłącz dostęp do kalendarza systemu Windows
W ostatnim kroku powiąż ze sobą grupę zasad
Zasady fabryki z jednostką organizacyjną
Fabryka.
Zadanie 3.
#
W systemie Windows Server 2016 z zainstalowanym kontrolerem domeny utwórz jednostkę organizacyjną o nazwie
Sąsiedzi i dodaj do niej dwóch użytkowników:
Mat i
Pat. Następnie utwórz obiekt zasad grupy o nazwie
Ograniczenia sąsiadów i przypisz mu następujące zasady:
- Wyłącz wyskakujące powiadomienia na ekranie blokady
- Zapobiegaj usuwaniu drukarek
- Zapobiegaj zmienianiu dźwięków
- Ukryj stronę Zainstalowane aktualizacje
- Usuń polecenie Właściwości z menu kontekstowego ikony Komputer
- Zabroń dostępu do właściwości połączenia LAN
- Zapobiegaj uruchamianiu i kończeniu zadań w Harmonogramie zadań
- Usuń opcję Zmień hasło po naciśnięciu klawiszy Ctrl + Alt + Del
- Monituj o hasło podczas wznawiania ze stanu hibernacji/wstrzymania
Na koniec połącz obiekt zasad
Ograniczenia sąsiadów z jednostką
Sąsiedzi.
Zadanie 4.
#
W systemie Windows Server 2016 z zainstalowanym kontrolerem domeny utwórz obiekt zasad grupy o nazwie
Wrona i przypisz mu następujące zasady z grupy
Konfiguracja użytkownika:
- Ukryj rozwijaną listę niedawno używanych plików
- Zapobiegaj określaniu koloru łączy, które już zostały kliknięte
- Ustaw limit czasu dla aktywnych, ale bezczynnych sesji usług pulpitu zdalnego na 15 minut
Zadanie 5.
#
W systemie Windows Server 2016 z zainstalowanym kontrolerem domeny utwórz obiekt zasad grupy o nazwie
Komputery uczniów i przypisz mu następujące zasady z grupy
Konfiguracja użytkownika:
- Zezwalaj na publikowanie folderów udostępnionych
- Usuń zegar z obszaru powiadomień systemu
- Nie przechowuj historii niedawno otwieranych dokumentów
- Ukryj opcję "Dodaj program z dysku CD-ROM lub z dyskietki"
- Zabroń dodawania, przeciągania, upuszczania i zamykania pasków narzędzi paska zadań
- Usuń tapetę pulpitu zdalnego
2020-04-01 15:48:14 2021-03-29 22:01:36