Ubuntu 20 lokalny [MK, 20/21]
Lekcja 2. Instalacja systemu L...   System plików w Linu...
Podstawowe polecenia w systemie Linux

Podstawowe polecenia w systemie Linux

Podstawowe polecenia w systemie Linux Ubuntu

  • pwd – wyświetlenie pełnej ścieżki katalogu, w którym się obecnie znajdujemy
  • cd – przechodzenie do wybranego katalogu
  • ls – wyświetlenie zawartości bieżącego katalogu lub innego katalogu podanego jako parametr (posiada wiele przydatnych opcji; przeczytaj pomoc systemową o tym poleceniu )
  • touch – tworzenie pustych plików
  • file – pozwala określić jakiego typu jest plik podany jako parametr tego polecenia
  • cat, less, more – wyświetlanie zawartości plików tekstowych
  • cp – kopiowanie plików lub folderów
  • mv – przenoszenie lub zmiana nazwy plików lub folderów
  • mkdir – tworzenie katalogów
  • rmdir – usuwanie pustych katalogów
  • rm – usuwanie plików lub katalogów (z parametrem -r usuwa katalogi wraz z zawartością)
  • history – wyświetla poprzednio wpisane komendy
  • clear – czyści okno terminala

Edycja plików tekstowych

Pliki tekstowe edytujemy za pomocą polecenia nano. Użyte bez parametrów, otwiera pusty plik, któremu przy zapisie musimy nadać nazwę.


Pytania

  • Pytanie 1.
    Jakim poleceniem w systemie Ubuntu kopiujemy plik lub pliki?
  • Aby zobaczyć tą treść musisz być zalogowany

  • Pytanie 2.
    Jaka jest pełna nazwa polecenia pwd często używanego w systemach linuxowych?
  • Aby zobaczyć tą treść musisz być zalogowany

  • Pytanie 3.
    Do czego w systemie Ubuntu służy polecenie more?
  • Aby zobaczyć tą treść musisz być zalogowany

Zadania

Zadanie 1. #
Zaloguj się na konto zwykłego użytkownika w systemie Ubuntu i będąc w katalogu domowym wykonaj za pomocą terminala następujące czynności:
  1. Utwórz katalog Baza danych i wejdź do niego
  2. W katalogu Baza danych utwórz 3 katalogi: Nauczyciele, Przedmioty i Uczniowie
  3. Również w katalogu Baza danych utwórz 3 pliki: Systemy baz danych.txt, Tworzenie stron i aplikacji internetowych.txt oraz Witryny i aplikacje internetowe.txt
  4. Następnie wejdź do katalogu Nauczyciele i skopiuj do niego plik hostname znajdujący się w katalogu /etc
  5. Wykonaj polecenie wc -m hostname i zapisz wynik działania tego polecenia do pliku letters.count
  6. Teraz wejdź do katalogu Przedmioty i przenieś do niego pliki Systemy baz danych.txt, Tworzenie stron i aplikacji internetowych.txt oraz Witryny i aplikacje internetowe.txt. Po przeniesieniu zmień nazwy tych plików: wszystkie spacje zamień na podkreślenia.
  7. Następnie wejdź do katalogu Uczniowie i skopiuj do niego plik ucf.conf znajdujący się w katalogu /etc oraz plik pwd z katalogu /bin
  8. Wykonaj polecenie wc -l ucf.conf i zapisz wynik działania tego polecenia do pliku lines.count
  9. Będąc w katalogu Uczniowie utwórz w nim katalog trash_bin. Pozostając w katalogu Uczniowie utwórz w katalogu trash_bin 3 pliki: src01.cpp, src02.cpp, src03.cpp
  10. Wykonaj polecenie file dla wszystkich plików i katalogów znajdujących się w folderze Uczniowie. Do czego służy polecenie file?
  11. Następnie usuń folder trash_bin

Zadanie 2. #
Zaloguj się na konto zwykłego użytkownika w systemie Ubuntu i będąc w katalogu domowym wykonaj za pomocą terminala następujące czynności:
  1. Poleceniem mkdir utwórz folder msoffice.
  2. W folderze msoffice utwórz 3 foldery: WORD, EXCEL, PPOINT.
  3. W folderze msoffice utwórz folder .ACCESS (nazwę tworzonego folderu poprzedź kropką).
  4. Wyświetl zawartość folderu msoffice, czy widzisz folder .ACCESS?
  5. Wyświetl zawartość folderu msoffice poleceniem ls –al. Czym skutkuje dodanie parametru a i l w tym poleceniu?
  6. W folderze WORD utwórz plik lista.txt i umieść w nim treść zwróconą przez polecenie pwd.
  7. W folderze EXCEL utwórz plik zadanie.txt i umieść w nim treść zwróconą przez polecenie uname.
  8. W folderze EXCEL utwórz pliki arkusz1.ods oraz arkusz2.ods.
  9. W folderze PPOINT utwórz katalog prezentacje.
  10. Wejdź do katalogu prezentacje i jednym poleceniem usuń plik arkusz2.ods znajdujący się w folderze EXCEL. W katalogu prezentacje utwórz plik cmd i wpisz do niego polecenie usuwające plik arkusz2.ods.
  11. W folderze .ACCESS utwórz plik baza1.csv i wpisz do niego jeden wiersz tekstu.
    Poziom;Temat;Numer;Data

Zadanie 3. #
Zaloguj się na konto zwykłego użytkownika w systemie Ubuntu i będąc w katalogu domowym wykonaj za pomocą terminala następujące czynności:
  1. Utwórz katalog o nazwie pliki i wejdź do niego poleceniem cd.
  2. W katalogu pliki utwórz pliki o nazwach: plik1, plik2, plik3 i moj.plik.
  3. Do pliku moj.plik wpisz swoje imię i nazwisko, do pliku plik1 wpisz datę zwróconą poleceniem date, do pliku plik2 nazwę szkoły, do której chodzisz, a do pliku plik3 wpisz swoją klasę.
  4. Utwórz w katalogu pliki katalogi o nazwach: 1, 2, 3.
  5. Skopiuj plik1 do katalogu 1 a plik2 do katalogu 2.
  6. Przenieś plik plik3 do katalogu 3.

2018-10-18 09:37:43 2023-12-14 14:29:01


© 2024 Młody Informatyk v. 0.1.7717