Podstawowe polecenia w systemie Linux
Podstawowe polecenia w systemie Linux Ubuntu
- pwd – wyświetlenie pełnej ścieżki katalogu, w którym się obecnie znajdujemy
- cd – przechodzenie do wybranego katalogu
- ls – wyświetlenie zawartości bieżącego katalogu lub innego katalogu podanego jako parametr (posiada wiele przydatnych opcji; przeczytaj pomoc systemową o tym poleceniu )
- touch – tworzenie pustych plików
- file – pozwala określić jakiego typu jest plik podany jako parametr tego polecenia
- cat, less, more – wyświetlanie zawartości plików tekstowych
- cp – kopiowanie plików lub folderów
- mv – przenoszenie lub zmiana nazwy plików lub folderów
- mkdir – tworzenie katalogów
- rmdir – usuwanie pustych katalogów
- rm – usuwanie plików lub katalogów (z parametrem -r usuwa katalogi wraz z zawartością)
- history – wyświetla poprzednio wpisane komendy
- clear – czyści okno terminala
Edycja plików tekstowych
Pliki tekstowe edytujemy za pomocą polecenia nano. Użyte bez parametrów, otwiera pusty plik, któremu przy zapisie musimy nadać nazwę.
Pytania
-
Pytanie 1.
Jakim poleceniem w systemie Ubuntu kopiujemy plik lub pliki?
-
Aby zobaczyć tą treść musisz być zalogowany
-
Pytanie 2.
Jaka jest pełna nazwa polecenia pwd często używanego w systemach linuxowych?
-
Aby zobaczyć tą treść musisz być zalogowany
-
Pytanie 3.
Do czego w systemie Ubuntu służy polecenie more?
-
Aby zobaczyć tą treść musisz być zalogowany
Zadania
Zadanie 1.
#
Zaloguj się na konto zwykłego użytkownika w systemie Ubuntu i będąc w katalogu domowym wykonaj za pomocą terminala następujące czynności:
- Utwórz katalog Baza danych i wejdź do niego
- W katalogu Baza danych utwórz 3 katalogi: Nauczyciele, Przedmioty i Uczniowie
- Również w katalogu Baza danych utwórz 3 pliki: Systemy baz danych.txt, Tworzenie stron i aplikacji internetowych.txt oraz Witryny i aplikacje internetowe.txt
- Następnie wejdź do katalogu Nauczyciele i skopiuj do niego plik hostname znajdujący się w katalogu /etc
- Wykonaj polecenie wc -m hostname i zapisz wynik działania tego polecenia do pliku letters.count
- Teraz wejdź do katalogu Przedmioty i przenieś do niego pliki Systemy baz danych.txt, Tworzenie stron i aplikacji internetowych.txt oraz Witryny i aplikacje internetowe.txt. Po przeniesieniu zmień nazwy tych plików: wszystkie spacje zamień na podkreślenia.
- Następnie wejdź do katalogu Uczniowie i skopiuj do niego plik ucf.conf znajdujący się w katalogu /etc oraz plik pwd z katalogu /bin
- Wykonaj polecenie wc -l ucf.conf i zapisz wynik działania tego polecenia do pliku lines.count
- Będąc w katalogu Uczniowie utwórz w nim katalog trash_bin. Pozostając w katalogu Uczniowie utwórz w katalogu trash_bin 3 pliki: src01.cpp, src02.cpp, src03.cpp
- Wykonaj polecenie file dla wszystkich plików i katalogów znajdujących się w folderze Uczniowie. Do czego służy polecenie file?
- Następnie usuń folder trash_bin
Zadanie 2.
#
Zaloguj się na konto zwykłego użytkownika w systemie Ubuntu i będąc w katalogu domowym wykonaj za pomocą terminala następujące czynności:
- Poleceniem mkdir utwórz folder msoffice.
- W folderze msoffice utwórz 3 foldery: WORD, EXCEL, PPOINT.
- W folderze msoffice utwórz folder .ACCESS (nazwę tworzonego folderu poprzedź kropką).
- Wyświetl zawartość folderu msoffice, czy widzisz folder .ACCESS?
- Wyświetl zawartość folderu msoffice poleceniem ls –al. Czym skutkuje dodanie parametru a i l w tym poleceniu?
- W folderze WORD utwórz plik
lista.txt
i umieść w nim treść zwróconą przez polecenie pwd.
- W folderze EXCEL utwórz plik
zadanie.txt
i umieść w nim treść zwróconą przez polecenie uname.
- W folderze EXCEL utwórz pliki
arkusz1.ods
oraz arkusz2.ods
.
- W folderze PPOINT utwórz katalog prezentacje.
- Wejdź do katalogu prezentacje i jednym poleceniem usuń plik
arkusz2.ods
znajdujący się w folderze EXCEL. W katalogu prezentacje
utwórz plik cmd
i wpisz do niego polecenie usuwające plik arkusz2.ods
.
- W folderze .ACCESS utwórz plik
baza1.csv
i wpisz do niego jeden wiersz tekstu.
Poziom;Temat;Numer;Data
Zadanie 3.
#
Zaloguj się na konto zwykłego użytkownika w systemie Ubuntu i będąc w katalogu domowym wykonaj za pomocą terminala następujące czynności:
- Utwórz katalog o nazwie pliki i wejdź do niego poleceniem cd.
- W katalogu pliki utwórz pliki o nazwach:
plik1
, plik2
, plik3
i moj.plik
.
- Do pliku
moj.plik
wpisz swoje imię i nazwisko, do pliku plik1
wpisz datę zwróconą poleceniem date, do pliku plik2
nazwę szkoły, do której chodzisz, a do pliku plik3
wpisz swoją klasę.
- Utwórz w katalogu pliki katalogi o nazwach: 1, 2, 3.
- Skopiuj
plik1
do katalogu 1 a plik2 do katalogu 2.
- Przenieś plik
plik3
do katalogu 3.
2018-10-18 09:37:43 2023-12-14 14:29:01