JavaScript [MK, 20/21]
Lekcja 9. Funkcje tekstowe   Pętle

Instrukcje warunkowe

Instrukcja if

if (warunek1) {
  //  kod, który się wykona, gdy warunek1 będzie prawdziwy
} else if (warunek2) {
  //  kod, który się wykona, gdy warunek2 będzie prawdziwy
} else {
  //  kod, który się wykona, gdy żaden z warunków nie będzie prawdziwy
}

Instrukcja switch

switch(wyrażeniee) {
  case wartość1:
    // kod, który się wykona, gdy wyrażenie==wartość1
    break;
  case wartość2:
    // kod, który się wykona, gdy wyrażenie==wartość2
    break;
  default:
    // kod, który się wykona, gdy żadne porównanie nie będzie prawdziwe
}

Zadania

Zadanie 1. #

Utwórz plik od1do30.html i powiązany z nim plik od1do30.js z kodem w języku JavaScript. W pliku HTML umieść przycisk z napisem Generuj losową liczbę całkowitą z zakresu od 1 do 30 włącznie, w kolorze tomato oraz cztery puste akapity. Przycisk oraz akapity mają mieć 100% szerokości strony, pogrubioną czcionkę Verdana wielkości 30px i margines wewnętrzny o szerokości 10px. Dodatkowo tylko akapity mają mieć tło w kolorze #e9e9ed, obramowanie w kolorze #8f8f9d oraz zaokrąglone rogi o promieniu 2 piksele. Następnie wykonaj poniższe polecenia:

  1. W pliku JS utwórz zmienną losowa, która będzie przyjmowała losową wartość z zakresu od 1 do 30 (użyj do tego funkcji random i floor z obiektu Math). Wypisz wartość tej zmiennej w pierwszym akapicie czcionką w kolorze darkorchid, np. Wylosowana liczba to: ....
  2. Skorzystaj z instrukcji if i sprawdź czy zmienna losowa ma wartość większą lub równą 20. Jeśli tak, to wyświetl tekst Wylosowana liczba jest większa lub równa 20. Tekst umieść w drugim akapicie i wyświetl w kolorze magenta.
  3. Skorzystaj z instrukcji if else i sprawdź czy zmienna losowa jest liczbą parzystą. W zależności od wyniku sprawdzenia, wyświetl odpowiedni komunikat i umieść go w trzecim akapicie w kolorze navy.
  4. Ponownie skorzystaj z instrukcji if else i sprawdź, do której dziesiątki liczb należy zmienna losowa. W zależności od wyniku sprawdzenia, wyświetl odpowiedni komunikat: Pierwsza dziesiątka, Druga dziesiątka, Trzecia dziesiątka. Komunikat umieść w trzecim akapicie i wyświetl w kolorze deeppink.

Zadanie 2. #

Utwórz plik kwartaly.html i powiązany z nim plik kwartaly.js z kodem w języku JavaScript. W tym drugim zdefiniuj zmienną miesiac i nadaj jej losową wartość z przedziału od 1 do 15 włącznie (liczba naturalna). Wyświetl wartość zmiennej miesiac na środku strony HTML, w akapicie z czcionką typu cursive o wielkości 30px, pogrubioną oraz z obramowaniem górnym i dolnym liną kreskowaną o grubości 4 piksele w kolorze navy. Kolor tła ustaw na wartość #c6b6f0, a margines wewnętrzny na 10 pikseli.

Pod numerem miesiąca umieść przycisk odświeżający stronę, rozciągnij go na 100% szerokości i nadaj mu tło w kolorze #e1cffc. Usuń obramowanie boczne, a resztę styli nadaj takie same jak dla akapitu.

Następnie, korzystając z instrukcji switch w języku JavaScript, wyświetlaj poniżej odpowiedni tekst, w zależności od wartości zmiennej miesiac:

  • jeżeli miesiac jest równy 1, 2 lub 3, to wyświetl tekst I kwartał
  • jeżeli miesiac jest równy 4, 5 lub 6, to wyświetl tekst II kwartał
  • jeżeli miesiac jest równy 7, 8 lub 9, to wyświetl tekst III kwartał
  • jeżeli miesiac jest równy 10, 11 lub 12, to wyświetl tekst IV kwartał
  • w innych przypadkach wyświetl tekst Błędny numer miesiąca
task_616.png

Tekst z instrukcji switch umieść w akapicie pod przyciskiem i nadaj mu takie same style jak pierwszy akapit, z wyjątkiem tła, które ma być w kolorze #f4e0ff.

2023-04-17 16:31:24 2023-11-06 10:05:01


© 2024 Młody Informatyk v. 0.1.7717