Podstawy C++ [MK, 18/19]
Lekcja 5. Zmienne i typy zmien...   Pętle w C++

Instrukcje warunkowe oraz operatory porównania i logiczne

Instrukcja warunkowa if/else:

if(wyrażenie_zwracające_wartość_typu_prawda_lub_fałsz) 
{
   // kod, który się wykona jeśli wyrażenie jest prawdziwe
} 
else 
{
  // kod, który się wykona jeśli wyrażenie nie jest prawdziwe
}

Instrukcję warunkową if/else można zapisać w uproszczonej formie:

wyrażenie_zwracające_prawdę_lub_fałsz ? kod_jeśli_prawda : kod_jeśli_fałsz;

Przykład użycia:

#include <iostream>
using namespace std;
 
int main () {
   int x, y = 10;

   x = (y < 10) ? 30 : 40;
   cout << "Wartosc x: " << x << endl;
 
   return 0;
}

Przykład, w którym jest sprawdzany więcej niż jeden warunek:

if(pierwsze_wyrażenie_typu_prawda_fałsz) 
{
   // kod, który się wykona jeśli pierwsze wyrażenie jest prawdziwe
} 
else if(drugie_wyrażenie_typu_prawda_fałsz) 
{
   // kod, który się wykona jeśli drugie wyrażenie jest prawdziwe
} 
else if(trzecie_wyrażenie_typu_prawda_fałsz) 
{
   // kod, który się wykona jeśli trzecie wyrażenie jest prawdziwe
} 
else 
{
   // kod, który się wykona jeśli żadne wyrażenie nie jest prawdziwe
}

Instrukcja warunkowa switch:

switch(zmienna) {
   case wartość_1  :
      // kod, który się wykona jeśli zmienna i wartość_1 są takie same
      break; // opcjonalne
   case wartość_2  :
      // kod, który się wykona jeśli zmienna i wartość_2 są takie same
      break; // opcjonalne
   // zmienną można porównywać z wieloma wartościami
   default : // opcjonalne
      // kod, który się wykona jeśli zmienna nie jest równa żadnej z powyższych wartości
}

Instrukcja warunkowa switch działa według poniższych zasad:

  • Wyrażeń sprawdzających może być wiele
  • Zmienna i wartości jakie sprawdzamy muszą być tego samego typu
  • Instrukcja switch kończy swoje działanie, wtedy gdy napotka wyrażenie break
  • Jeśli w którymś kroku zabraknie wyrażenia break, to sprawdzony zostanie następne wyrażenie

Operatory porównania

  • == porównuje dwie wartości, np. a == b
  • != sprawdza czy dwie wartości są różne, np. a != b
  • > sprawdza czy wartość po lewej stronie jest większa od tej po prawej stronie
  • >= sprawdza czy wartość po lewej stronie jest większa lub równa od tej po prawej stronie
  • < sprawdza czy wartość po lewej stronie jest mniejsza od tej po prawej stronie
  • <= sprawdza czy wartość po lewej stronie jest mniejsza lub równa od tej po prawej stronie

Operatory logiczne

  • && – operator iloczynu logicznego, np. wyrażenie ((1<0) && (2==2)) jest fałszywe
  • || – operator sumy logicznej, np. wyrażenie ((1<0) || (2==2)) jest prawdziwe
  • ! – operator negacji, np. wyrażenie !(1<0) jest prawdziwe

Zadania

Zadanie 1. #

Napisz program w języku C++, który pobierze od użytkownika 3 liczby naturalne, a następnie sprawdzi czy te liczby mogą być bokami trójkąta i wypisze odpowiedni komunikat.

Zadanie 2. #

Napisz program w języku C++, który pobierze od użytkownika 3 dowolne liczby, a następnie wypisze tą, która jest największa z nich.

Zadanie 3. #

Napisz program w języku C++, który pobierze od użytkownika dwie liczby rzeczywiste dodatnie. Pierwsza liczba będzie określała ile punktów uzyskał uczeń ze sprawdzianu (lub innej pracy), druga liczba będzie określała maksymalną ilość punktów do zdobycia. Oczywiście należy sprawdzić czy pierwsza podana liczba jest niewiększa od drugiej i pamiętać o tym, że punktacja może być liczbą niecałkowitą.

Następnie program powinien policzyć wartość procentową jaką uzyskał uczeń w zaokrągleniu do jedności i ją wyświetlić. Na końcu program powinien określić jaką ocenę otrzymuje uczeń według poniższej drabinki ocenowej i również wyświetlić tą ocenę.

  • 96% – 100% → celujący (6)
  • 90% – 95% → bardzo dobry plus (5+)
  • 85% – 89% → bardzo dobry (5)
  • 80% – 84% → dobry plus (4+)
  • 70% – 79% → dobry (4)
  • 60% – 69% → dostateczny plus (3+)
  • 50% – 59% → dostateczny (3)
  • 40% – 49% → dopuszczający plus (2+)
  • 30% – 39% → dopuszczający (2)
  • 20% – 29% → niedostateczny plus (1+)
  • 0% – 19% → niedostateczny (1)

Zadanie 4. #
Napisz kod, który na podstawie dodatniej liczby naturalnej wypisze informację czy dany rok jest przestępny czy nie. Oto zasady:
  • lata przestępne są uwzględniane od roku 1582, czyli od daty wprowadzenia kalendarza gregoriańskiego
  • jeśli rok nie jest podzielny przez 4, jest to rok zwykły
  • jeśli rok jest podzielny przez 4, ale nie jest podzielny przez 100, jest to rok przestępny
  • jeśli rok jest podzielny przez 400 to rok przestępny
Wejście:
  • dodatnia liczba naturalna N+
Wyjście:
  • Rok zwykły
  • Rok przestępny
  • Przed wprowadzeniem kalendarza gregoriańskiego
  • Nieprawidłowe dane wejściowe

2019-11-17 02:06:12 2020-02-18 09:30:58


© 2024 Młody Informatyk v. 0.1.7717