Tablice
Tworzenie tablicy const tab1 = ; const tab2 = ; const a = "pies"; const b = 1024; const c = "buda"; const tab3 = ; Metody wykorzystywane w pracy z tablicami push() – dodaje element/y
Funkcja main
uruchamia się zawsze pierwsza w programie. W funkcji tej umieszczamy instrukcje, polecenia i wywołania innych funkcji. Funkcja main
zwraca wartość typu całkowitego (int
), może również przyjmować argumenty. Instrukcja informująca o wartości zwracanej przez funkcję to return 0;
. Oczywiście może to być również dowolna inna liczba całkowita.
Wszystkie polecenia i wywołania innych funkcji zakończone są średnikiem, natomiast instrukcje sterujące umieszczamy między nawiasami klamrowymi { }
. W jednej linijce możemy umieścić wiele instrukcji zakończonych średnikiem, ale dla łatwiejszej analizy kodu zaleca się umieszczanie jednej instrukcji w jednej linii.
Aby można było zastosować inne funkcje i polecenia, trzeba dołączyć do pliku z kodem dodatkowe biblioteki. Robimy to dyrektywą #include
. iostream
jest biblioteką obsługującą operacje wejścia i wyjścia, np.: cin
i cout
.
Linia zawierająca kod using namespace std;
mówi kompilatorowi o konieczności używania przestrzeni nazw o nazwie std
. Dzięki temu możemy skracać wywołania wielu wbudowanych funkcji. Na przykład zamiast pisać std::cout
napiszemy krótko cout
, zamiast std::endl
piszemy endl
, itd.
Instrukcja cin
wczytuje do programu wszystkie znaki wprowadzone przez użytkownika aż do momentu wciśnięcia przez niego klawisza enter. Przykład: cin >> x;
.
Instrukcja cout
wypisuje tekst umieszczony w podwójnych cudzysłowach oraz wartość zmiennych użytych w programie. Przejście do nowej linii uzyskamy pisząc znak tzw. sekwencji ewakuacyjnej (ang. Escape Sequence): \n. Innym sposobem na przeniesienie pisanego tekstu do nowej linii jest użycie instrukcji endl
.
Nazwy zmiennych i funkcji w języku C++ powinny zaczynać się albo od dużej litery A do Z albo od małej litery a do z albo od podkreślenia _. Kolejnymi znakami w nazwach mogą być te wymienione powyżej oraz cyfry od 0 do 9. Wielkość liter w nazwach jest rozróżniana.
Spacje są wymagane w instrukcjach typu: int wiek;
, gdzie typ zmiennej musi być oddzielony przynajmniej jedną spacją (tabulacją) od nazwy zmiennej. Z kolei w wyrażeniach typu wiek = data - rok; // policz wiek
spacje są dodawanie tylko w celu zwiększenia przejrzystości kodu. Taki zapis również jest poprawny: wiek=data-rok;//policz wiek
Język C++ pozwala korzystać z dwóch rodzajów komentarzy: jednowierszowych, rozpoczynających się od znaków //
i wielowierszowych zawartych pomiędzy znakami /*
i */
. Przykłady:
// Krótki komentarz do kodu /* Tu komentujemy w bardzo rozbudowany sposób */
Napisz program w języku C++, który poprosi użytkownika o podanie dowolnej liczby całkowitej, a następnie wyświetli informację czy jest to liczba parzysta, nieparzysta lub czy jest zerem.
Napisz program w języku C++, który na podanych przez użytkownika dwóch liczbach całkowitych wykona podstawowe operacje arytmetyczne. Wynik (dla przykładowych wartości 10 i 5) ma być sformatowany i wyświetlony w poniższy sposób:
Obliczenia: liczba x liczba y dzialanie wynik 10 | 5 | x=y+3 | x=8 10 | 5 | x=y-2 | x=3 10 | 5 | x=y*5 | x=25 10 | 5 | x=x/y | x=2 10 | 5 | x=x%y | x=0
2018-11-09 07:41:47 2019-11-17 03:21:00
Tworzenie tablicy const tab1 = ; const tab2 = ; const a = "pies"; const b = 1024; const c = "buda"; const tab3 = ; Metody wykorzystywane w pracy z tablicami push() – dodaje element/y
Instrukcja if if (warunek1) { // kod, który się wykona, gdy warunek1 będzie prawdziwy } else if (warunek2) { // kod, który się wykona, gdy warunek2 będzie prawdziwy } else { // ko
Tablica $_GET zawiera dane z formularza wysłanego metodą get oraz wartości przesłane w adresie URL. Tablica $_POST zawiera dane z formularza wysłanego metodą post Tablica $_SERVER zawiera
Formatowanie daty i czasu date(string $format, ?int $timestamp = null): string Funkcja date zwraca datę lub czas w postaci tekstu. Jej obowiązkowym parametrem jest $format, a opcjonalnym znaczni