Podstawy C++ [MK, 18/19]
Lekcja 3. Przygotowanie środow...   Zmienne i typy zmien...

Obowiązkowe i opcjonalne elementy programu

Funkcja main uruchamia się zawsze pierwsza w programie. W funkcji tej umieszczamy instrukcje, polecenia i wywołania innych funkcji. Funkcja main zwraca wartość typu całkowitego (int), może również przyjmować argumenty. Instrukcja informująca o wartości zwracanej przez funkcję to return 0;. Oczywiście może to być również dowolna inna liczba całkowita.

Wszystkie polecenia i wywołania innych funkcji zakończone są średnikiem, natomiast instrukcje sterujące umieszczamy między nawiasami klamrowymi { }. W jednej linijce możemy umieścić wiele instrukcji zakończonych średnikiem, ale dla łatwiejszej analizy kodu zaleca się umieszczanie jednej instrukcji w jednej linii.

Aby można było zastosować inne funkcje i polecenia, trzeba dołączyć do pliku z kodem dodatkowe biblioteki. Robimy to dyrektywą #include. iostream jest biblioteką obsługującą operacje wejścia i wyjścia, np.: cin i cout.

Linia zawierająca kod using namespace std; mówi kompilatorowi o konieczności używania przestrzeni nazw o nazwie std. Dzięki temu możemy skracać wywołania wielu wbudowanych funkcji. Na przykład zamiast pisać std::cout napiszemy krótko cout, zamiast std::endl piszemy endl, itd.

Instrukcja cin wczytuje do programu wszystkie znaki wprowadzone przez użytkownika aż do momentu wciśnięcia przez niego klawisza enter. Przykład: cin >> x;.

Instrukcja cout wypisuje tekst umieszczony w podwójnych cudzysłowach oraz wartość zmiennych użytych w programie. Przejście do nowej linii uzyskamy pisząc znak tzw. sekwencji ewakuacyjnej (ang. Escape Sequence): \n. Innym sposobem na przeniesienie pisanego tekstu do nowej linii jest użycie instrukcji endl.

Nazwy zmiennych i funkcji w języku C++ powinny zaczynać się albo od dużej litery A do Z albo od małej litery a do z albo od podkreślenia _. Kolejnymi znakami w nazwach mogą być te wymienione powyżej oraz cyfry od 0 do 9. Wielkość liter w nazwach jest rozróżniana.

Spacje są wymagane w instrukcjach typu: int wiek;, gdzie typ zmiennej musi być oddzielony przynajmniej jedną spacją (tabulacją) od nazwy zmiennej. Z kolei w wyrażeniach typu wiek = data - rok; // policz wiek spacje są dodawanie tylko w celu zwiększenia przejrzystości kodu. Taki zapis również jest poprawny: wiek=data-rok;//policz wiek

Język C++ pozwala korzystać z dwóch rodzajów komentarzy: jednowierszowych, rozpoczynających się od znaków // i wielowierszowych zawartych pomiędzy znakami /* i */. Przykłady:

// Krótki komentarz do kodu

/* Tu komentujemy
   w bardzo rozbudowany 
   sposób
 */

Zadania

Zadanie 1. #
Napisz w języku C++ prosty program, który poprosi użytkownika o podanie imienia, a następnie wypisze powitanie uwzględniające podane wcześniej imię.

Zadanie 2. #

Napisz program w języku C++, który poprosi użytkownika o podanie dowolnej liczby całkowitej, a następnie wyświetli informację czy jest to liczba parzysta, nieparzysta lub czy jest zerem.

Zadanie 3. #

Napisz program w języku C++, który na podanych przez użytkownika dwóch liczbach całkowitych wykona podstawowe operacje arytmetyczne. Wynik (dla przykładowych wartości 10 i 5) ma być sformatowany i wyświetlony w poniższy sposób:

Obliczenia:
 
liczba x      liczba y    dzialanie     wynik
10            | 5         | x=y+3       | x=8
10            | 5         | x=y-2       | x=3
10            | 5         | x=y*5       | x=25
10            | 5         | x=x/y       | x=2
10            | 5         | x=x%y       | x=0

Zadanie 4. #

2018-11-09 07:41:47 2019-11-17 03:21:00


© 2024 Młody Informatyk v. 0.1.7717